do góry
AVON TYRES
2Brally
ps-sport


Porady


    Widząc rosnące zainteresowanie Górskimi Samochodowymi Mistrzostwami Polski (GSMP) pragniemy przybliżyć wszystkim sympatykom tego sportu, a w szczególności potencjalnym sponsorom, zawodnikom lub klubom, szerokiej rzeszy kibiców oraz początkującym zawodnikom podstawowe szczegóły dotyczące samochodów jakie mogą startować w ramach GSMP. 

    Najważniejszym czynnikiem który daje GSMP przewagę nad innymi sportami samochodowymi jest fakt iż jest ona konkurencją motorsportu, w której może startować najszersza grupa samochodów.

    Podstawowy podział wg FIA dzieli samochody na kategorię I (budową zbliżone do samochodów produkcyjnych) oraz kategorię II samochody wyścigowe (tzw. formuły lub inne samochody budowane specjalnie do wyścigów).

    Samochody podzielone są na grupy wg obowiązujących przepisów FIA lub regulaminów krajowych PZM.

    W ramach grup prowadzony jest podział na tzw. klasy uwzględniający najczęściej pojemność skokową silników.

    W ramach podziału na grupy można w GSMP najczęściej spotkać następujące 
    samochody:

    -          grupa N lub R1, są to samochody, w których zakres dozwolonych modyfikacji jest najmniejszy i przypominają najbardziej samochody produkcyjne pod względem kompletacji wszystkie zespoły i większość części pozostają oryginalne. Ponadto  nie są dozwolone modyfikacje mechaniczne silnika i skrzyni biegów a dozwolone zmiany dotyczą głównie możliwości zastosowania tzw. sportowych zawieszeń kół jezdnych, układów wydechowych, centralek sterowania silnikiem  oraz filtrów paliwa i powietrza. Pod względem osiągów,
    np. moc silnika może być wyższa o ok. 10%,

    -          grupa A lub R3,  są to samochody, w których zakres dozwolonych modyfikacji jest szerszy jak dla grupy N i samochody te charakteryzują się wysokimi osiągami, np. moc silnika może być ok. 50% wyższa od mocy silnika produkcyjnego oraz dozwolone jest stosowanie innych przełożeń przekładni głównej i skrzyni biegów,

    -          grupa OPEN - otwarta, w ramach tej grupy startują głównie samochody zbudowane wg przepisów  tzw. wolnej grupy narodowe E-1 a wraz z nimi mogą startować samochody z innych grup FIA np. GT, ST, S2000.
    Przepisy techniczne dla tych samochodów pozwalają na bardzo szeroki 
    zakres modyfikacji całego samochodu np. nadwozi, silników, zawieszeń kół.
    Moce silników mogą być 2-krotnie wyższe od mocy silników seryjnych a osiągi tych samochodów mogą być zbliżone do samochodów wyścigowych tzw. formuł,

    -          grupa samochodów historycznych, w ramach tej grupy startują samochody, dla których skończyła się możliwość startów z uwagi na zakończenie ważności kart homologacyjnych FIA. Przepisy techniczne dla tych samochodów regulują odrębne przepisy, które określają aspekty techniczne przygotowania i oryginalności samochodów oraz podział na grupy wiekowe i klasy. Do grupy samochodów historycznych mogą przejść samochody, które już w przeszłości startowały w wyścigach lub rajdach (z przeszłością sportową) oraz istnieje możliwość zbudowania samochodu na bazie samochodu bazowego (bez przeszłości sportowej),

     

    -          w regulaminie GSMP przewidziano również możliwość tworzenia dodatkowych klas samochodów tzw. „pucharowych” lub „markowych”. Mogą być one utworzone z inicjatywy sponsora lub grupy zawodników.

     

    W tabeli zamieszczono krótkie opisy, które mogą ułatwić wszystkim zainteresowanym znalezienie szczegółowych informacji, które dostępne są na stronach:

    -          www. fia.com

    -          www. pzm.pl

    -          www. wyscigigorskie.pl

     

    Lp.

    Opis samochodu

    Możliwość startu w  GSMP

     

     

     

    1

    Samochód posiadający aktualną 
    homologację FIA + dodatkowo 4 lata po zakończeniu jej ważności.

    Grupa

    N lub A

    Przygotowany zgodnie z Zał J, art. 252, 253, 254, 255

    2

    Samochód posiadający aktualną homologację FIA lub utraconą ważność homologacji, nie starszy jak 20 lat.
    .

    Grupa

    E-1 lub H

    Wprowadzono modyfikacje zgodnie z Zał J, art. 277 i reg. Techn. GSMP Gr H lub gr E-1

    3

    Samochód z utraconą homologacją FIA  powyżej 4 lat.

    Grupa
     historyczna

    Przygotowany zgodnie z Zał. J, art. 252, 253, 254, 255  oraz Zał. K i Reg. Techn. dla samochodów historycznych

     

    4

    Samochód nie posiadający homologacji FIA ale posiada homologację PZM,

    Grupa

     N i A.

    Przygotowany zgodnie z Zał. J, art. 252, 253, 254, 255

     

    5

    Samochód nie posiadający homologacji FIA ale posiada homologację PZM,

    Grupa

     E-1.lub H

    Możliwość wprowadzenia modyfikacji zgodnie z Zał. J, art. 277 i reg. Techn. Gr. H lub gr. E-1 GSMP

    6

    Samochody . „pucharowe” lub „markowe”

    Klasa

     sponsorska

    lub

    dodatkowa

    Konieczność przygotowania regulaminu określającego zasady rozgrywek oraz przepisy  techniczne

     

    Przygotował:

    Marek Szczechura